Úvod L-carnitin

L-carnitin

Slyšeli jste o L-carnitinu či o carnitinu obecně? Víte, k čemu je dobrý a kdy je vhodné podpořit příjem této látky? Přibližme si vše, co bychom měli vědět o L-carnitinu

Obecně o carnitinu

Pohled do tělaCarnitin představuje kvarterní amoniovou sloučeninu a derivát aminokyselin lysinu a methioninu. Je běžně přítomný v lidském organismu a v těle některých zvířat. Tato látka je známá už od roku 1905.
Carnitin se může objevit ve dvou optických izomerech. Jsou jimi D-carnitin a L-carnitin. D-carnitin nemá v těle fyziologickou funkci. Ovšem v případě, že je ho příliš, tlumí účinek L-carnitinu.
L-carnitin se v současné době často objevuje jako potravinový doplněk. Jde o přírodní izomer, který se podílí na přenou mastných kyselin do mitochondrií.
Má-li se carnitin vytvořit endogenně, jsou k tomu třeba nejen aminokyseliny lysinu a methionin, ale také niacin, paridoxin, vitamín C a železo.

L-carnitin

L-carnitin je derivátem hydroximáselné kyseliny. Při jeho výzkumu byl nejprve izolován z masa.
Z chemického hlediska představuje L-carnitin 3-hydroxy-4-N-trimethyl-aminomáselnou kyselinu, která je podobná cholinu.   
Organismus si L-carnitin vyrábí sám z aminokyseliny, ale také se nám do těla dostává běžnou stravou či potravinovými doplňky.
Jde o lipotropní látku, která pracuje s tukem. Zlepšuje tvorbu energie přímo z tukových zásob.
Pozitivní účinky L-carnitinu jsou možné díky mnohým schopnostem L-carnitinu v lidském těla.
L-carnitin fyziologicky působí na mastné kyseliny s dlouhými molekulami. Přesunuje je do buněčných mitochondrií. V mitochondriích se uvolňuje jejich energie. To se týká především buněk kosterního a srdečního svalstva. Zde se aktivují mitochondriální enzymy, které štěpí tuky.
Tuky se štěpí, ale zároveň hladina svalového glykogenu je zachovaná. Nevyčerpávají se energické zásoby, a proto vzniká menší únava.
Aby mohl carnitin vstoupit do buněk, potřebujete energii a ionty sodíky. Při běžném užívání L-carnitinu jsou jeho ztráty minimální, protože i když se dostanete do ledvin, téměř kompletně je vstřebáván zpět do krevního systému.
L-carnitin na rozdíl od D-carnitinu nemá žádné negativní účinky. L-carnitin podporuje hubnutí a dosáhnete s ním lepších výsledků při cvičení. Díky L-carnitinu dochází nejen k rychlejšímu spalování, ale zároveň se rychleji regenerují svaly po výkonu.


Diskuse (12 komentářů)

HUŠI, (06. 04. 2012 11:22) Reagovat
L-carnitin používám jako doplněk k cvičení a musím říct, že mi pomáhá. měl jsem dřív problém s nadváhou a myslím, že kdybych jen cvičil a nebral carnitin, že by kila tak rychle dolů nešla.
ALEX, (28. 05. 2012 09:35) Reagovat
Já mám také vesměs pozitivní zkušensoti s L-carnitem. Ale vzhledem k tomu, že jsem i hodně zabral, co se týče cvičení, tak nevím, jestli to bude jen tím carnitem.:)
madla, (17. 08. 2012 12:03) Reagovat
Já myslím, že když někdo nesportuje vrcholově, tak podobné přípravky nepotřebuje. Kdo chce zhubnout, musí cvičit a upravit jídelníček a pak to jde, a když ne, tak je problém jinde, ale nemyslím, že by to spravily potravinové doplňky.
Lydie, (12. 02. 2013 06:16) Reagovat
Tak nespraví to potravinové doplňky, ale některé tomu pomůžou. Zrovna o I-carnitinu jsem slyšela hodně a vesměs chválu. Také s ním chci začít. Od března budu mít více času na sport, tak jsem na to zvědavá, jestli to splní moje očekávání.
Marcel, (05. 04. 2013 04:29) Reagovat
Tak l-carnitin není žádné lákadlo na to rychle a snadno zhubnout. Sportovat se při něm musí, jinak nemá efekt, ale když už člověk něco dělá, tak pomůže. ve svém okolí na něm slyším také vesměs jen chválu.
Erika, (20. 05. 2013 14:19) Reagovat
A s tou podporou hubnutí...To se týká všech aktivit, nebo na nějaké zabírá víc. Myslím jako, jestli je to jen na eaerobní aktivity, nebo jestli i u dalších může mít podstatný vliv na hubnutí.
Vlasta, (31. 05. 2013 06:42) Reagovat
Podporujete to ty aktivity, při kterých se normálně hubne, takže hlavně je účinek vidět u aerobních aktivit.
Michala, (13. 05. 2014 03:54) Reagovat
Chystám se začít běhat, takže na to by asi l-carnitin byl vhodný že? Je v pořádku, když ho budu užívat odteď do podzimu, nebo je to moc dlouhá doba. Slyšela jsem (obecně o doplňcích stravy, ne o carnitinu), že dlouhodobé používání může být pro organismus zátěží. Je to pravda?
sandra, (11. 06. 2013 11:23) Reagovat
Rozhodla jsem se také pro l-carnitin. Začala jsem více cvičit, ale efekt nic moc. Je pravda, že dietní opatření jsem žádné neprovedla. Pomůže mi carnitin, i když se nijak výrazně neomezuju v jídle. Zase se nepřejídám, ale nějaké prohřešky proti zdravé stravě se u mě určitě najdou.
Ivana, (03. 10. 2013 10:20) Reagovat
Záleží na hodně faktorech. Vždycky je dobré tomu pomoci jídelníčkem, ale pokud budete cvičit hodně a vaše energetické výdaje budou větší, tak se dá zhubnout. Záleží i jaké máte předpoklady k hubnutí. Někdo hubne snadno, jiní i přes snahu zhubnou strašně málo.
Zuzka, (07. 01. 2015 10:28) Reagovat
Zase bych ještě uvedla, že záleží na hormonální rovnováze. Já mám potíže s hormony (mám špatnou funkci štítné žlázy a v důsledku toho se mi obtížněji hubne. Po některých práškách na štítnou žlázu se zase může přibírat. To naštěstí nebyl můj případ.
Gábina, (15. 11. 2015 16:20) Reagovat
Problémů proč nejde hubnout může být mraky. Někdo se trápí dietou, cvičením a stejně nezhubne. v tom případě by mohl pomoci dietolog nebo výživový poradce, ale někdo s referencemi. Rádoby odborníků je všude hodně a nevěřím, že všichni dokáží poskytnout erudované rady.
Nový příspěvek
Copyright 2006–2018 © L-carnitin.cz
Kontakty